הדברת תיקן גרמני

כשאנחנו רואים תיקן רוב הסיכויים שבאותו הרגע עולה לנו רק מחשבה אחת בראש. אנחנו חושבים כיצד להעלים אותו בהקדם האפשרי. רובנו לא ממש מתעניינים האם מדובר בתיקן גרמני או אמריקאי, האם יש לנו כמות גדולה של תיקנים או מעט. עם זאת כדאי לדעת כי בישראל ישנם שני סוגי תיקנים נפוצים ואנחנו צריכים לדעת מול מי אנחנו מתמודדים לפני שאנחנו מחליטים כיצד לבצע הדברת תיקן גרמני.

הלקוחות שממליצים עלינו

במה שונה הדברת תיקן גרמני לעומת תיקן אמריקאי

ישנם שני סוגי תיקנים נפוצים אצלנו בארץ, האמריקאי והגרמני. התיקן האמריקאי גדול יחסית ויכול להגיע לאורך של עד 4 ס״מ ולעומת זאת הגרמני נחשב לקטן ומגיע עד לגודל של 1 ס״מ. התיקן האמריקאי אוהב סביבה לחה וקרירה ולכן נראה אותו בחדרי רחצה, בביוב ובמקומות שישנו ברז נוטף ולעומתו תיקן גרמני אוהב אזורים חמימים ולכן הוא יאהב את המטבח, ינסה להיכנס למיקרו ולמכשירי חשמל אחרים.

התיקן האמריקאי מגיע לתוך הבית בעיקר מפתחי ביוב וחריצים שהוא הצליח לחדור דרכם ולעומתו התיקן הגרמני בעיקר מסתמך עלינו כדי שנכניס אותו פנימה. כמובן, אנחנו לא מתכוונים לעשות זאת אך הוא עשוי להסתתר בתוך קופסאות וחפצים שאספנו מבחוץ ואפילו להצליח לחדור אל הזמנת הקניות שלנו כך שברגע שנפתח את הדלת יתכן שנכניס גם אותו.

נקודה אחרונה שכדאי להכיר על התיקן הגרמני היא שהוא הרבה יותר חמקמק לעומת האמריקאי. הוא יכול להסתתר בין חריצים קטנטנים ולברוח במהירות. עם זאת כדאי לדעת שההדברה שלו יכולה להתבצע גם באמצעות ג׳ל ולפעמים אפילו רק באמצעות ג׳ל אשר אין בו כל גורם מסכן לבני האדם. זאת בעוד שכדי להיפטר לחלוטין מתיקן אמריקאי עלינו לבצע ריסוס (הג׳ל אינו פועל עליו).

הדברת תיקן גרמני

מה המורכבות של הדברת תיקן גרמני

הדברת תיקן גרמני נחשבת למורכבת יותר לעומת הדברת תיקן אמריקאי וזאת בשל החמקמקות שלו. לרוב נשתמש בשילוב בין ריסוס לבין ג׳ל כאשר את הריסוס נרצה לבצע בכל קצוות החדר ובמקומות בהם נמצאים חריצים בהם הוא יכול להסתתר. לשם כך נבקש להזיז את החפצים למרכז החדר ולפנות את הקצוות כך שנוכל להגיע ביעילות לכל נקודה.

במקביל לשימוש בריסוס אפשר להשתמש בג׳ל אשר אינו רעיל לבני האדם אלא רק לתיקנים מזן זה. במקרים בהם ישנה כמות נמוכה של תיקנים בבית יכול להיות שאפשר יהיה להשתמש בג׳ל בלבד ללא ריסוס. במידה ויתבצע ריסוס יתכן שהמדביר ימליץ לצאת מהבית למשך כשעתיים או יותר מכך. את ההוראות ניתן לקבל עוד בטלפון ובכך להימנע מאי נעימות (שאינה קשורה בתיקן הגרמני כמובן).

כדאי לדעת כי שלא כמו במקרה של הדברת תיקן אמריקאי אשר את התוצאות שלה אפשר לראות תוך יום עד יומיים, במקרה של הדברת תיקן גרמני נראה את התוצאות תוך שבוע עד שלושה שבועות. במידה ולאחר תקופה זו עדיין נראים תיקנים במבנה יש ליצור איתנו קשר כדי שנחליט על פעולת המשך.

טיפים למניעת הדברה של תיקן גרמני

כאשר אנחנו חושבים על הדברת תיקן גרמני אחד הדברים הנוספים שעלינו להביא בחשבון הוא את הצורך לשמור על המקום נקי מתיקנים ככל האפשר. כדאי לדעת כי את תוצאות ההדברה אנחנו צפויים לראות לאחר כשלושה עד ארבעה שבועות כשבמהלכם ולאחריהם כדאי שנאמץ את הטיפים הבאים:

  • איטום חריצים – התיקן הגרמני הוא חרק חמקמק שמסוגל להסתתר בחריצים קטנטנים וככל האפשר השאיפה שלנו צריכה להיות למבנה שלם ומתוחזק היטב. איטום החריצים יכול לסייע להפחית את הסיכוי שהתיקנים יתרבו בבית.
  • הדברה בהקדם – יש להקפיד על פעולת הדברת תיקן גרמני בהקדם האפשרי. ברגע שאנחנו רואים את התיקן הראשון אנחנו צריכים לדעת שכנראה בקרוב מאד יהיו לנו עוד תיקנים. פעולות מוקדמות עשויות לעזור לנו לבצע הדברה יעילה במהירות.
  • בדיקת יד שנייה – כשאנחנו מביאים דברים מחוץ לבית כדאי לבדוק אותם לפני שאנחנו מכניסים אותם פנימה לתוך המבנה. תיקן גרמני עשוי להסתתר בקופסאות שונות, בחפצים שנמצאו ברחוב ואפילו בתוך מכשירי חשמל ויש לבדוק אותם לפני שאנחנו מכניסים אותם הביתה.
  • שמירה על ניקיון – התיקן הגרמני נמשך למזון ולכן יש להימנע מהשארת שאריות מזון בחוץ. חשוב לטפל בפח האשפה על ידי פינוי קבוע שלו וכן העדפת פח אשפה שניתן לאטום באופן מלא. פח פתוח עלול להיות גורם מפתה לתיקנים (לא רק מסוג גרמני).
  • טיפול בצמחייה – צמחייה מחוץ לבית עשויה להיות מקום בו התיקנים אוהבים להסתתר. אם היא מגיעה לתוך הבית או נוגעת בחלונות שלנו היא יכולה להיות גם ״סולם״ המוביל את התיקן הגרמני ישירות פנימה. טיפול בצמחייה, ניקיון וגיזום צריכים להיות חלק בלתי נפרד מפעולות המניעה.
  • שימוש באור – ישנו אור צהוב אשר מצליח להרחיק את התיקנים או לפחות ליצור אצלם אי נעימות. כדאי להאיר את הבית או את החצר באותו אור צהוב כדי למנוע מהתיקנים להגיע לבית או לפחות לראות בו כמקום שהם פחות מחבבים.

 

חומרים מאושרים בלבד

חומרים מאושרים בלבד

רישיון מדביר

רישיון מדביר

חברים בארגון המדבירים

חברים בארגון המדבירים

iso 9001:2015

iso 9001:2015

הזמנת מדביר מקצועי לתיקן גרמני

אפשר לנסות להתמודד לבד עם תיקן גרמני כאשר הג׳ל זמין לרכישה. הדבר יכול לעבוד היטב במיוחד לאלו שיודעים איפה פחות או יותר התיקן מסתתר ואם אין כמות גדולה של תיקנים. אם לא ברור היכן התיקנים וישנו חשד כי הם נמצאים במבנה כבר זמן מה אפשר לצאת מנקודת הנחה שהם כבר התרבו ועכשיו הבעיה גדולה יותר.

הפעולה הטובה ביותר שאפשר לעשות עם הופעת התיקן הראשון היא ליצור קשר עם מדביר מקצועי. המדביר יבין את חומרת הבעיה, ידע לוודא כי אכן מדובר בתיקן גרמני ולא בתיקן אמריקאי (אולי מדובר בשניהם) וזאת כדי לקבל החלטה כיצד לטפל בו ולמגר אותו. לאחר הזיהוי הראשוני תתבצע הדברת תיקן גרמני במקצועיות וביעילות המרבית.

מהי הדברה בג׳ל לתיקן גרמני

ישנם אתגרים רבים בהדברת תיקן גרמני. הוא קטן, חמקמק, מסתתר בחריצים וסדקים והוא לא מגיע מהביוב או מקומות שאולי היינו מצפים שהוא ישהה בהם לפני שהוא בא אלינו. מבחינת הפעולה, לרוב מדובר בשילוב בין ריסוס לג׳ל אך אם ישנם מעט תיקנים באופן יחסי השימוש יכול להיות בג׳ל בלבד. הג׳ל הוא פתרון יעיל כאשר מדובר בעצם בפיתיון שהתיקן אוכל ומת ממנו. הוא מביא איתו שלושה יתרונות:

הדברה קניבלית

הדבר נשמע משונה מעט אך התיקנים אוכלים בערך כל דבר כולל אחד את השני. לכן, ברגע שתיקן אחד מת מהרעילות של הג׳ל חבריו יבואו לאכול אותו וכיוון שהוא רעיל גם הם ימותו וכך יימשך ״מסע ההרג״ שמתחיל בתיקן אחד שאכל את הג׳ל. הדברה מסוג זה יכולה להיקרא ״קניבלית״ בשל הדרך בה התיקנים מתים.

הדברת מוצרי חשמל

אחד האתגרים בהתמודדות עם תיקן גרמני הוא האהבה שלו למוצרי החשמל שלנו. הוא אוהב מוצרי חשמל ומנועים וחובב מאד את מתקני התפלת המים שלנו. נשמע מגעיל וגם מאתגר כיוון שאי אפשר לרסס את אותם המוצרים והמנועים כפי שאולי היינו רוצים. עם זאת אנחנו יכולים להשתמש בג׳ל אשר אינו גורם לקצר חשמלי או הרס למוצר החשמל ובכל זאת מחסל את התיקן.

הדברת מושבה

העבודה של הג׳ל מעניינת מאד. התיקן הגרמני לוקח איתו את הג׳ל שנראה כמאכל טעים אל המושבה בה הוא חי יחד עם חבריו ולא רק הוא אוכל אותו אלא גם שאר התיקנים. כך אנחנו יכולים לטפל במקומות נסתרים שקשה להגיע אליהם בלי לאתר אותם ובלי להגיע אליהם בעצמנו.

הרשיונות שלנו להדברת תיקנים גרמנייים

בדקל שירותי הדברה משתמשים רק בחומרים המאושרים ע"י המשרד להגנת הסביבה

הדברת תיקן גרמני במקומות עסקיים

התיקן הגרמני אוהב כל מקום שהוא חמים ושמאפשר לו ליהנות מאספקת אוכל ומים. אותו מקום יכול להיות בית פרטי, דירה בבניין והוא יכול להיות עסק. בכל אותם מקומות הוא גורם לנזק בכך שהוא מביא איתו מחלות לא רצויות לבני האדם ולכן יש לטפל בו בהקדם האפשרי על ידי הדברת תיקן גרמני.

הבעיה עם נוכחות תיקנים במקומות עסקיים היא שהמקום אחראי לא רק לעצמו אלא גם לעובדים וללקוחות. למשל, אם ישנם תיקנים בגן ילדים יתכן שהילדים נמצאים בסכנה והם חשופים למחלות שונות במקום שצריך להגן עליהם. דוגמה נוספת היא מפעל המייצר מזון שאחראי לבריאות הלקוחות שלו וחשיפה של תיקנים לחומרי הגלם או למוצר הסופי עלולה להיות מסוכנת.

במקרה של מקומות עסקיים יש לחשוב לא רק על פעולת ההדברה שמתבצעת כאן ועכשיו אלא לחשוב גם מה אפשר לעשות כדי למנוע את המפגע. אפשר לתכנן הדברת תיקן גרמני כך שהיא תשתלב בצורה המיטבית עם הפעילות במקום ותתבצע ללא הפרעה ובמקביל למצוא את הדרך הנכונה לוודא שיש למקום פרוטוקול התמודדות מתאים עם מזיקים וחרקים.

בשביל הדברה מקצועית צריך רישיון מיוחד, מה שאין לכל אחד ולכן צריך מדביר מוסמך!

מעבר לאסטתיקה, חלק מהתיקנים יכולים להוות בעיה בריאותית.

אורן דאיך

כותב המאמר - אורן דאיך

מספר רישיון - 2641 | מתמחה במתן שירות לעסקים ויחדים. השירות ניתן תוך דגש למקצועיות אמינות וזמינות אנו מעניקים לעסקים טיפול לאורך כל השנה בשיטות IPM -Integrated pest management בקרה ניטור ושליטה על המזיקים, ההדברה לעסקים מתבצעת בחומרים בעלי רעילות נמוכה לבני אדם ולסביבה, אשר לא מחייבים פינוי של העסק בזמן העבודה, חברתנו משתמשת בחומרים האיכותיים ביותר ובציוד החדיש ביותר.